Rower Metropolitalny

Planowane, realizowane i zrealizowane inwestycje w Redzie
Awatar użytkownika
redziaczki
Lider Forumowicz
1974 postów
Lider Forumowicz
Rejestracja: 7 lat temu

9 miesięcy temu

@wicek no tego nie czytałem.... ale jest tu jeden haczyk Rower możesz odstawić na dowolny stojak o ile spełnia on jakieś kryteria? Patrząc na filmik zamieszczony tutaj, blokada roweru jest dość wysoko na tylnym kole..... z tego co pamiętam to stojak przy aqua jest tak zbudowany by zapiąć rower o przednie koło.... tak więc możliwe że nie każdy stojak nada się do tego roweru...
Reda. Tu się po prostu dobrze żyje
Runeda
Wicek
Wygadany Lider
2026 postów
Wygadany Lider
Rejestracja: 7 lat temu

5 miesięcy temu

Rower metropolitalny – kiedy wypożyczysz, za ile i gdzie?

System obejmuje także miasta naszego powiatu – łącznie powstanie w nich 40 stacji.

W kwietniu 2017 roku podpisana została umowa między 14 pomorskimi gminami. Zakłada ona ścisłą współpracę przy uruchomieniu rowerów metropolitarnych. Rowery miejskie działały dotychczas w niektórych polskich miastach, ale teraz trafią także do mniejszych miast. Działanie systemu ma być proste, połączone z aplikacją na telefon i ma dać możliwość wypożyczenia roweru w jednej miejscowości i pozostawienie go w innej.

W naszym powiecie powstaną stacje w Rumi i Redzie. W Rumi zostaną zlokalizowane przy następujących ulicach: Sabata, Sobieskiego (dwie), Towarowej, Starowiejskiej, Żwirki i Wigury (dwie), Marzanny, Różanej, Mickiewicza (dwie), Dąbrowskiego (dwie), Derdowskiego, Dębogórskiej (dwie), Krakowskiej, Gdańskiej, Chylońskiej, Świętojańskiej, Stoczniowców i Kolejowej. W Redzie powstaną stacje przy Brzozowej, Kwiatowej, Deuga-Wczasowej, Alei Lipowej-Rekowskiej, Puckiej, Jana Pawła II, Rekowej, Gdańskiej (dwie), Ceynowy, Norwida, Gniewowskiej (dwie), Torowej, Olimpijskiej, 1. maja i Lednej. Wejherowo nie będzie objęte projektem. Rower wypożyczymy natomiast w niedalekich: Pucku, Władysławowie, czy Trójmieście.

System Roweru Metropolitalnego ma ruszyć jesienią 2018 – wtedy zacznie się pilotaż projektu, właściwy system rowerów miejskich ma wystartować latem 2019. Docelowo na Pomorzu ma być 7700 stacji i ponad 3,5 tysiąca dostępnych rowerów.

Ile będzie kosztowało wypożyczenie? Ceny jeszcze nie są znane, ale prawdopodobne jest, że pierwsze 20 minut będzie bezpłatne, natomiast ceny mają być porównywalne do tych, które są w miastach, gdzie działają już rowery miejskie. W Warszawie pierwsza godzina kosztuje 1 zł, kolejna 3, następna 5, a czwarta i każda następna 7 zł. W Poznaniu, Opolu, Białymstoku i we Wrocławiu pierwsza godzina to także symboliczna złotów, ale druga kosztuje 2 zł, natomiast wszystkie kolejne – 4 zł.

Koszt projektu to około 20 milionów zł. W Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Pomorskiego zarezerwowano na ten cel 17,2 mln zł. Pozostałą kwotę w swoich budżetach już teraz zabezpieczają gminy partnerskie.
http://gwe24.pl/pl/11_wiadomosci/23518_.html
Major
Częsty Bywalec
372 postów
Częsty Bywalec
Rejestracja: 5 lat temu

5 miesięcy temu

Wicek pisze: W Redzie powstaną stacje przy Brzozowej, Kwiatowej, Deuga-Wczasowej, Alei Lipowej-Rekowskiej, Puckiej, Jana Pawła II, Rekowej, Gdańskiej (dwie), Ceynowy, Norwida, Gniewowskiej (dwie), Torowej, Olimpijskiej, 1. maja i Lednej.
Domyślam że błędnie napisali nazwy trzech ulic - Deuga, to na pewno chodzi o ul.Długa ,
- Lednej, to chyba Leśnej , ale gdzie w Redzie jest ulica Rekowa ? wiem że jest jest Rekowska
... może Romek coś będzie wiedział, bo to bliżej chyba niego
Romek
Lider Forumowicz
1320 postów
Lider Forumowicz
Rejestracja: 6 lat temu

5 miesięcy temu

Ulica Rekowa? Nie mam pojęcia. Kto to był ten Rekow? Czy aby nie pominieto tej ulicy przy dekomunizacji?
A tak serio to moim skromnym zdaniem może chodzic o ul. Łąkową
Wicek
Wygadany Lider
2026 postów
Wygadany Lider
Rejestracja: 7 lat temu

3 miesięcy temu

za free nie będzie :P
Przetarg na Rower Metropolitalny. Abonament na rok za 100 zł lub 10 gr za minutę

Ruszył przetarg na system roweru metropolitalnego dla Trójmiasta i pomorskich gmin. Prawdopodobnie nie będzie darmowych minut, ale zarówno oferta abonamentowa, jak i wynajem okazjonalny mają być bardzo atrakcyjne cenowo. Wypożyczenie rowerów elektrycznych będzie w tej samej cenie, jak zwykłych. A może w systemie będą tylko elektryczne pojazdy? To byłby hit.

Zamawiającym system Roweru Metropolitalnego jest stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS) zrzeszające Trójmiasto i pomorskie gminy. Operatorem systemu ma być prywatne przedsiębiorstwo, wyłonione w rozpisanym właśnie przetargu. Budowa systemu pochłonie ok. 20 mln zł, z czego 17 mln zł będzie pochodzić z funduszy unijnych.

Jak każdy przetarg publiczny, również i ten zawiera specyfikację istotnych warunków zamówienia, które przesądza ramy, choć nie o szczegóły systemu.

Co właściwie zamawiamy?

Przedmiotem zamówienia są nie tylko rowery (co najmniej 3866 sztuk), ale też:

-stacje postojowe (660 sztuk)
-system informatyczny,
-zaplecze serwisowe
-usługa dostarczenia, zainstalowania, operowania i serwisowania systemu.


Montaż pierwszych stacji Roweru Metropolitalnego najwcześniej na jesieni

W pierwszym, trwającym 5 miesięcy, etapie powinna pojawić się część stacji i pierwsze 30 proc. rowerów. Pozostała część dostawiona będzie w kolejnych miesiącach.

To wszystko przy optymistycznym założeniu, że przetarg zostanie rozstrzygnięty za pierwszym podejściem i przyjmując, że przegrani nie złożą odwołania. Takie ewentualności mogą znacznie wydłużyć czas postępowania i przy przetargach publicznych się zdarzają.

Na jakiej podstawie wybierzemy firma, którą zbuduje system Roweru Metropolitalnego?

O wyborze zwycięzcy zadecyduje:

-w 60 proc. cena,
-w 35 proc. liczba rowerów elektrycznych,
-w 5 proc. zaoferowanie większej całkowitej liczby rowerów, niż przewiduje minimum określone w przetargu.


Ciekawy jest tu zwłaszcza drugi punkt. Dopuszczona w przetargu liczba rowerów elektrycznych to minimum 10 proc. a maksymalnie 100 proc.

Jest zatem możliwe, że któryś ze startujących w przetargu zdecyduje się na zaoferowanie nam systemu wyposażonego w całości w rowery elektryczne! Taki system roweru miejskiego byłby pionierski, nie tylko na skalę Polski.

...

Rower Metropolitalny: koszt wypożyczenia

Zamawiający przewidział dla operatora systemu maksymalne stawki, które wolno mu będzie pobierać od użytkowników.

Jednorazowe wypożyczenie będzie kosztowało nie więcej, niż 10 gr za minutę.
Abonament miesięczny będzie kosztował maksymalnie 10 zł.
Abonament roczny najwyżej 100 zł.
W abonamentach zawarte ma być 90 minut bezpłatnego wypożyczenia każdego dnia trwania abonamentu, a każda kolejna minuta kosztować będzie nie więcej, niż 5 gr. za minutę.


Wymienione koszty to stawki maksymalne, a operator będzie miał dowolność zaproponować użytkownikom niższe od maksymalnych opłaty, jeśli tak uzna za stosowne.

Cena za wynajęcie roweru zwykłego i elektrycznego ma być taka sama....

Jednak operator ma technicznie możliwość zaoferowania dodatkowej obniżki lub promocji poniżej ustanowionych pułapów maksymalnych. Na podstawie doświadczeń z innych systemów i miast, można założyć, że większość przejazdów trwa do ok. 20-25 minut.

W ramach systemu dopuszczalne jest pobranie przez operatora jednorazowej opłaty inicjacyjnej w wysokości maksymalnie 10 zł, zarówno dla użytkowników okazjonalnych, jak i abonentów.

Dowiedzieliśmy się również, że możliwe będzie wprowadzenie opłaty w wysokości maksymalnie 3 zł za pozostawienie roweru poza stacją dokującą, oczywiście w obszarze działania systemu.

W przetargu nie ma wymogu oferowania darmowych pierwszych 20 minut, jak w wielu innych miastach Polski. Dlaczego?

- Ze względu na dzienny limit 90 minut bezpłatnych przejazdów dla abonentów, sukces roweru metropolitalnego będzie zależał od liczby użytkowników, bardziej niż od liczby konkretnych wypożyczeń, dlatego, że większość użytkowników powinna zmieścić się w dziennym limicie bez opłat dodatkowych - wyjaśnia Krzysztof Perycz-Szczepański ze Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot.

W niektórych innych miastach Polski, gdzie pierwsze 20 min jest bezpłatne, operator otrzymuje za każdy miesiąc działania systemu ryczałtową kwotę. W ten sposób ustalona należność, nie zależy od liczby wypożyczeń i satysfakcji użytkowników.

- Nasz system chcielibyśmy ukształtować inaczej, a mianowicie tak, aby kwota należna operatorowi zależała od liczby faktycznych użytkowników. Chcemy, aby zarówno mieszkańcy, jak i odwiedzający nas goście korzystali z systemu często i z jak największą satysfakcją - wyjaśnia Krzysztof Perycz-Szczepański.

Operator systemu będzie miał natomiast dowolność kształtowania opłat poniżej umówionego pułapu maksymalnego. Może on zatem dobrowolnie zaoferować pierwszych, na przykład 5, 10 lub 20 minut bezpłatnie, jeśli dokona takiego wyboru.

Umowa ze zwycięzcą przetargu ma zostać podpisana w sumie na 6 lat i 11 miesięcy.

Rower Metropolitalny w Trójmieście będzie całoroczny

W sezonie ciepłym system ma operować na pełnej mocy, a w grudniu, styczniu i lutym dostępnych ma być w nim ok. 30 proc. rowerów. Czynne również mają być wszystkie stacje. Innymi słowy system będzie sprawny cały rok w stu procentach, ale w zimie może działać na niższych obrotach.

Relokacja rowerów na terenie wszystkich gmin systemu

W ramach systemu dostępnych będzie 660 stacji postoju. Do każdej z nich będzie przypisana bazowa liczba rowerów i stojaki pasywne. Gdy liczba jednośladów na danej stacji spadnie poniżej 30 proc. lub wzrośnie powyżej 200 proc., to wykonawca będzie miał obowiązek zrobić tak zwaną relokację, czyli przetransportować odpowiednią liczbę rowerów pomiędzy stacjami, aby wyrównać ich stan liczbowy. Rezultaty będą mierzone codziennie o godz. 5 rano. W wypadku, gdy o tej godzinie ich stan liczbowy będzie odbiegał od standardu, to operatorowi będą naliczane kary umowne. W specyfikacji przetargu jest katalog 20 kar umownych. Do szczegółów jeszcze wrócimy.

Jest szansa na start operatorów europejskich

- Liczymy się z tym, że jeden lub kilku oferentów europejskich złoży ofertę. Rozmawialiśmy w trakcie przygotowań z 10 potencjalnymi oferentami i jest spore zainteresowanie wejściem na rynek naszej metropolii - mówi Krzysztof Perycz-Szczepański.

Rower Metropolitalny: najważniejsze fakty

System roweru metropolitalnego będzie oparty o rowery 4. generacji, wyposażone w moduły GPS, GSM i elektrozamek. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji, wypożyczeń i rezerwacji.

Wypożyczenie roweru odbywać się będzie intuicyjne za pomocą aplikacji mobilnej w smartfonie (system operacyjny Android oraz iOS), poprzez moduł NFC (zbliżenie smartfona do terminala w rowerze), skanowanie kodu QR lub przy pomocy karty zbliżeniowej.
https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Ro ... 22124.html
Wicek
Wygadany Lider
2026 postów
Wygadany Lider
Rejestracja: 7 lat temu

2 miesięcy temu

Może kogoś zainteresuje konkurs na stronie http://rowermetropolitalny.pl/

Do 8 kwietnia trzeba wymyślić nazwę dla tego wynalazku.

Nagrody to:
Autor zwycięskiej nazwy otrzyma 6-letni karnet na Rower Metropolitalny! Autorzy pozostałych, finałowych nazw mogą liczyć na roczne karnety. Wśród głosujących w konkursie, którzy uzasadnią swój wybór, Komisja konkursowa wybierze najbardziej kreatywne komentarze. Nagrodzone zostaną m.in. biletami do kina, miesięcznymi karnetami na Rower Metropolitalny i gadżetami od naszych Partnerów.
ODPOWIEDZ